hemmafruns

Direktlänk till inlägg 25 juni 2012

Rubrik saknas

Av ida damsjö - 25 juni 2012 19:46

Efter fem dagar liggandes i en sjukhussäng med värkar och massor av fostervatten som forsade ur mig så fick jag upp min dotter på magen, 6 veckor förtidigt. Att höra detta lilla knyte ta sitt första kippande andetag följt av ett ynkligt skrikande var underbart, hon skulle få vara kvar hos mig, ingen skulle ta henne i från mig och skynda iväg för att rädda våran dottern. Och vid mitt bröst eller pappans bröst låg hon i två veckor dygnet runt, Vi vårdade henne med kängurumetoden ( för att hålla värmen och vara trygg)


   Kängruvård hos pappa, bilden är tagen medans jag provar om inte dottern kan ha strl 50 på sig


Sedan kom vi hem och fick helt plötsligt lägga henne ifrån oss, kändes helt fel och jätte konstigt för mig. Jag hade ju ingen kontroll när hon låg i vagnen. Var hon för varm? för kall? Andas hon? osv... Senare när hon faktiskt årkade säga ifrån visade det sig att inte hon heller tyckte det var kul att ligga i en korg med hjul där hon inte kunde se mamma/pappa. Tog inte lång tid innan jag lånade en baby björn av min syster och Freja var nöjd hela vägen hem, hon var så nöjd att jag tog en omväg och en extrasväng med min sovande dotter där jag helst av allt ville ha henne, så nära som möjligt, en underbar känsla vill jag lova.


                                                      


Babybjörn, starten för vårat sjalbärande


  


När vi kom hem började mitt sökande, jag viste att selen inte var otimal, och jag ville ha det bästa, jag hittade många alternativ och lärde mig så mycket om att bära barn. Beställde en trikåsjal och första kvällen jag lärt mig knyta och kunde stoppa ner min lilla flicka var magisk, så enkelt, så lätt, magisk helt enkelt, det måste varit magiskt för sekunden senare somnade Freja så gott och sov hela natten


                                                                   

Första kvällen i trikåsjal


Efter detta möte med sjalen blev jag helt såld, det fanns något för oss, något som både jag och min dotter älskade. Kunskapen och erfarenheten växte och sjalarna blev fler och fler och jag blev gladare och gladare


Ett annat ämne man lätt hakar in på är Nära föräldrarskap (attachment parenting) och det var som de satt ord på vem jag är och vill ha det. Riktigt skönt, det fanns fler som jag, självklart fanns det fler som jag men det är inte så ofta man stöter på dem, oftast har folk bara förutfattade meningar om mitt sjalbärande eller höjer på ena eller båda ögonbrynen när jag berättar att vi inte har någon vagn eller att dottern fick sova där hon ville sova på min mage. Någon undrade varför jag inte la dottern i sin egna säng och var bestämd med att hon skulle sova där, att hon lär sig snart och det är så skönt att få sova utan en bebis bredvid. Jag tror inte hon än idag förstår eller tror mina ord om att det är såhär jag vill ha det, jag har låtit henne sova i sin egna säng vid några tilfällen då de funkat och då tar det 2 timmar innan jag kan somna själv. Jag vill ha alla jag älskar tätt,tätt intill mig då är livet på topp


 


Mys med en av mina älsklingar!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ida damsjö - 3 augusti 2013 06:55

Vi bor granne med en stor gård med lanthandel, där finns världens godaste kött och korvar men det var inte det vi var ute efter igår, utan det var det stora fältet med hallonbuskar som lockade, vi strosade säker runt bland de där hallonbuskarna en ti...

Av ida damsjö - 2 augusti 2013 21:10

Den 23/7 en helt vanlig tisdag, hade ett bokat möte med banken för att gå igenom ekonomin och lånelöfte till hus osv, vi hade nämligen hittat ett toppenhus som vi varit på visning på några dagar innan. På förmiddagen går stora stora bitar av slemprop...

Av ida damsjö - 2 augusti 2013 20:20

Har inte skrivit på länge, har inte råkat, inte velat skriva av mig av allt jobbiga och bearbeta det en gång till. Jag har fokuserat på ljusglimtar som ändå funnits där, vi har åkt iväg på små äventyr här i krokarna och även fast jag inte kunnat delt...

Av ida damsjö - 26 mars 2013 21:41

http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/kaffe-eller-te-under-graviditeten-paverkar-barnets-tillvaxt.cid1152154 Fick en kommentar från Anna som rekommenderade mig att sluta med min kopp kaffe eftersom jag är rädd att föda förti...

Av ida damsjö - 26 mars 2013 06:52

Var uppe och rörde mig lite igår under dagen, med betoning på lite 5 minuter här och där och då kändes allt så bra, hoppet kom smygandes tillbaka. Men sedan kom eftermiddagen med sitt hån och käftsmäll. Onda Sd löste av varandra. Höll i sig hela kväl...

Presentation


ung sjalande mamma med starka åsikter. bloggar om livet som mamma till busfröet Freja som tyckte det var en jätte bra idé att komma till världen 6 veckor förtidigt. nu kämpar vi mot hennes hjärtfel som antagligen når sitt slut efter sommaren då en operati

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25 26
27
28 29 30
<<<
Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards