hemmafruns

Alla inlägg under februari 2013

Av ida damsjö - 28 februari 2013 22:02

Vi var ju bara tvungna att springa ut i det härliga vädret och leka av oss idag. Idag har vi lärt oss att kasta sten i brunnen, att de låter olika beroende på hur stor/liten sten man kastar. Att man blir blöt om man ställer sig där smältvattnet rinner ner och att det är väldigt kul att få dropparna i huvudet. Att snön smälter om man kastar den i en vattenpöl och att det är lika kul som vanligt att hoppa i vattenpölar.

Jag har även lärt mig hur man får in yrvädret på mellis, man frågar om hon tror pappa hunnit komma hem och jösses vilken fart det blev. Sedan fick vi tillbringa en lång stund att stå och spana i köksfönstret ( helt i onödan eftersom det åtminstone skulle ta en timme för pappa att komma hem, men det viste ju inte Freja) efter ett tag blev det mer intressant att hjälpa mig att skala potatis, hacka lök och purjo till soppan som förövrigt blev väldigt god. Enligt Freja dög den bara till att doppa rödbetor i och hälla sitt glas vatten i så den blev lösare och roligare att plaska med.

Av ida damsjö - 28 februari 2013 22:02

Vi var ju bara tvungna att springa ut i det härliga vädret och leka av oss idag. Idag har vi lärt oss att kasta sten i brunnen, att de låter olika beroende på hur stor/liten sten man kastar. Att man blir blöt om man ställer sig där smältvattnet rinner ner och att det är väldigt kul att få dropparna i huvudet. Att snön smälter om man kastar den i en vattenpöl och att det är lika kul som vanligt att hoppa i vattenpölar.

Jag har även lärt mig hur man får in yrvädret på mellis, man frågar om hon tror pappa hunnit komma hem och jösses vilken fart det blev. Sedan fick vi tillbringa en lång stund att stå och spana i köksfönstret ( helt i onödan eftersom det åtminstone skulle ta en timme för pappa att komma hem, men det viste ju inte Freja) efter ett tag blev det mer intressant att hjälpa mig att skala potatis, hacka lök och purjo till soppan som förövrigt blev väldigt god. Enligt Freja dög den bara till att doppa rödbetor i och hälla sitt glas vatten i så den blev lösare och roligare att plaska med.

Av ida damsjö - 28 februari 2013 10:07

Blå himmel, solen skiner en rakt i ögonen när man sitter runt frukostbordet, man ser att fönstren är ruskigt smutsiga och behöver tvättas omgående. Då infinner sig ett varmt lugn i mig, dessa första vårtecken är bara för underbara och världen känns plötsligt inte så liten, trång och tråkig längre. Jag älskar egentligen vintern, tror jag men varje år dessa första vårtecken kommer infinner sig en enorm lycka och lugn i mig.

Lycka!

Något som däremot bekymrar mig lite är frejas trötthet, hon har tidigare sovit middag kring 12-13 tiden mest för att hon aldrig skulle årka vara vaken till läggdags. Nu är hon trött och visar det tydligt runt 9 -10 tiden och kan sova 3 timmar ( mellan 11-14) och sedan vara supertrött kl 18 igen. Hoppas det handlar om något så enkelt somen utvecklingsfas eller förkylning som inte riktigt brutit ut en så det inte rör sig om att hjärtat börjar påverka henne. Suck alltid ska det vara något man grubblar på, ska bli oerhört skönt när hjärt ul är gjort på liten i magen och op gjord på Freja. Då ska jag glömma allt vad hjärtsjukdom heter ( förutom inbetalningen till hjärtfonden för den är alltid viktig och gör skillnad lavsäyt hjärtsjuk släkting eller ej!)

Av ida damsjö - 27 februari 2013 14:02

Det börja sakta men säker arta sig, projekt som tidigare hade tagit mig 3 kvällar har nu tagit mig närmare 3 veckor men nu så ska bara ett par passande knoppar hittas och monteras så är det klart.


Har självklart fått hjälp av Freja, är så duktig och hjälper mig att måla och underhåller mig med sång och dans medans jag pysslar.

Vi har en låda som hänger en bit ovanför nattygsbordet, i barngruppernas höjd där klockradion och en lampa står. Tanken är att även denna fyrkantiga låda ska tapetseras lite men har svårt att bestämma mig hur. Antingen med denna blåa tapet, en röd med samma mönster och antingen bara längst bak eller runt kanterna cm, får klura lite på det så kan jag pyssla med det när mannen kommer hem

Av ida damsjö - 26 februari 2013 09:46

Idag är det dax, första Amanda samtalet ( aurorasamtal som det även heter) prata om graviditeten och rädslan att inte bli tagen på allvar, rädslan att få tidigt igen och rädslan att även denna gång få ett hjärtsjukt barn. Hoppas det är lika givande som jag tror och hoppas.

Gårdagen började så bra, humöret var på topp och jag kände mig sy lycklig och glad och var inte det minsta nervös för någonting. Tills jag under promenaden började tänka varför det helt plötsligt har vänt bara sådär, dumt nog. Kom fram till att jag vist mår dåligt, fruktansvärt dåligt, så dåligt att jag lagt locket på alla negativa och jobbiga känslor och låtsas må bra för att inte bli tokig. Räkningen som bostadsrättsvärden kom och viftade med i torsdags och hävdade att de var vi som skulle betala var droppen som fick bägaren att rinna över. Så nonchalant och ohyffsat att sätta sig i vårat kök och tala om att vi helt plötsligt ska betala för vattenskadan, vid en närmare blick på fakturan hade vi 3 dagar på oss att få fram 36000 och mannen säger " har ni inga vänner eller bekantanta som kan hjälpa er" jo men vist vem har inte 36000 att låna ut bara sådär. Sedan avslutade han med att han skulle komma förbi dagen efter när han vet mer, tror ni han gjorde det? Nä såklart inte. Så här sitter vi med en räkning vi inte skulle betala med delar vi inte begriper oss på vart pengarna gått till, bla en räkning från en målarfirma kan för mitt liv inte komma på vart de har målat då pappa både spacklade och målade taket i alla rum. Sedan är de fler saker vi inte förstår oss på men är så krångligt att förstå sig på och ännu krångligare att förklara så låter bli.

Jaja, hoppas denna dagen blir bra, så bra som det går i alla fall.

Av ida damsjö - 25 februari 2013 09:29

Ingen piggelin som vaknade idag inte, tog lång tid för mig att somna och ja vem sjutton är piggelin vid 05.00? Fick äta frukost hela familjen samlad i alla fall och sedan fick jag faktiskt ligga och halvsova på soffan en stund. Glad åt att ha en dotter som säger till när hon busar, hon vill gärna att man ska se hur tokigt det blev haha och så är hon väldigt lugn om mornarna, lekte med sin nya bondgård hon fick på loppisen igår. Eller egentligen både en bondgård, ett stall, en traktor och massor av djur. Perfekt då det är just djur och traktorer som snurrar i frejas huvud för tillfället.

När snön smält bort lite ska jag ta med henne till Evelinas stall så hon får leka med kaninerna och klappa grisarna och getterna samt rida lite på skorpa.

Idag ska vi hem till mina föräldrar och ta hand om hunden Saga eftersom pappa som annars kommer hem på lunchen och ger medicin och tar en promenad är på kurs i Växjö och mamma jobbar. Så har en glad tjej här hemma som tjatar på mig att vi ska gå NU! Så ja får lyssna på Freja

Av ida damsjö - 24 februari 2013 20:42

Idag har vi lekt med plastpärlor, tog fram en plåt med bakplåtspapper och en burk plastpärlor och så fick Freja öva på finmotoriken och plocka upp pärla efter pärla och placera dem med hålet upp på plåten, samtidigt övade vi färger och räknade, Freja är superduktig på att räkna till 3 men försöker man lägga till 4 och 5 med flammar hon bara till det säger oförståliga ord och viftar med armen så häftigt att alla pärlor flyger runt. Och vist kan hon färgerna med, men kan inte säga dem själv riktigt en men frågar man vilken pärla som är blå, pekar hon på en blå osv. Vi satt en bra stund och plockade med pärlor, räknade och övade färger och när Freja tröttnade placerade vi dem i ugnen som var uppvärmd till 200 g och väntade kanske 3-5 minuter, tills pärlorna smält och blivit platta.

Jag formade några av pärlorna till blommor men tänkte inte på att pärlorna blev större när de smälte så blev ett par bukliga blommor eftersom pärlorna låg för nära varandra och inte kunde smälta ner riktigt.

Av ida damsjö - 23 februari 2013 17:25

Vi har snöat in lite på vikteckningar, tycker det är riktigt kul och effektfullt och min snart tvååring reder ut det nästan själv.

Vi viker alltså pappret på mitten, klickar ut färg på den ena sidan och när vi är nöjda viker vi igen och trycker och drar över pappret för att sedan vika upp pappret sakta igen. Är lika kul att se resultatet varje gång.

Här är Frejas konstverk, svart papper och metallic färg blev oerhört effektfullt. Annars funkar det ju med vanlig täckfärg med. Frejas bilder ska ramas in och antingen sluta upp med de övriga bilderna som hänger i hallen eller så får dem hänga i frejas lekrum som sakta sakta tar form

Presentation


ung sjalande mamma med starka åsikter. bloggar om livet som mamma till busfröet Freja som tyckte det var en jätte bra idé att komma till världen 6 veckor förtidigt. nu kämpar vi mot hennes hjärtfel som antagligen når sitt slut efter sommaren då en operati

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards